Friday 19 July 2013

Di Syurga Ramadhankah Aku??


“Ramadhan tiba. Ramadhan tiba. Ramadhan tiba. Marhaban Ya Ramadhan. Marhaban Ya Ramadhan. Marhaban Ya Ramadhan. Marhaban Ya Ramadhan” – opick

Alhamdulillah hari ini kita telah membuka tirai 10 Ramadhan. Allahu akhbar. Cepatkan masa yang berlalu. Insyaallah bakal 10 hari telah kita berpuasa.

So, apa peningkatan yang kita telah capai sepanjang 10 hari ramadhan? Iman semakin bertambah atau iman semakin berkurang? Jawapannya.. Tok..Tok.. pintu hati kalian ye.. ^_^

Basically, dalam kita menempuh bulan ramadhan ini, kita akan mendapat hadiah yang super duper osem dari Allah swt. Apa dia? See..


 ”Apabila tiba Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat syaitan-syaitan” (riwayat al- Bukhari dan Muslim)

“Siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuni dosa-dosa yang lalu” ( hadis riwayat an-Nasaie)

Subhanaallah. Ini baru sebahagian sahaja. Sebenarnya ada banyak lagi. Malah ada juga riwayat yang mengatakan Allah akan melipatgandakan amalan seorang hambaNya sehingga 700 kali ganda. Ok. 700 kali ganda. Bukan 100 atau 500. Terdiam.

So, kalau macam tu kita buat amal tak perlu banyak-banyaklah. Buat sikit pun dah dapat ganjaran yang banyak.. Macam itu ke yang kita perlu fikir? Mestilah jawapannya tidak.

Waktu inilah sebaik-baiknya waktu untuk kita nak ‘cover’ semua dosa-dosa dan maksiat yang dah kita lakukan sepanjang 11 bulan sebelum ini.

Yup. This month is the turning point to us make a change in our life.

Tidak dinafikan kita sebagai manusia biasa. Kerap kali malah acap kali terjerumus dalam ajakan-ajakan syaitan. Namun, ini bukanlah alasan pada bulan ini. Bulan inilah yang sebenarnya menunjukkan belang diri kita sebenar.

Tak faham?

Yelah.. bukankah telah dikatakan bahawa syaitan telah diikat (namun terdapat pandangan yang berbeza-beza dari kalangan ulama). Makanya, kalau kita masih lagi melakukan maksiat atau dosa.

Adakah itupun nak bagi alasan kerabat Syaitonnirrojim yang menghasut?

Pheeww.. Yup. Nafsu. Nafsu. Nafsu kitalah yang sedang bermaharajalela sebenarnya. Maka. Renungan. Siapa lebih hebat sekarang. Nafsu kita atau kerabat Syaitonnirrojim?? Tok..Tok.. Pintu hati.. ~_~

Syurga Ramadhan..
Buat diri sendiri yang saya sayangi juga pembaca semua…

Ingatlah. Kehidupan kita di dunia ini sementara sahaja. Perlayaran dan pengembaraan kita di muka bumi ini hanya seketika cuma. Lupakah kita yang saban hari malaikat maut melawat kita 70 kali sehari?

Lupakah kita umur kita semakin pendek? Lupakah kita? Tak?

Alhamdulillah.. Maka, kejarlah. Berlarilah. Mengejar pengampunan dariNya. Masih belum terlambat untuk kita kembali bertaubat selagi mana nafas kita belum terhenti.

Jangan jadikan alasan Prince Charming Hidayah belum sampai kerana selagi kita belum berusaha. Agak-agaknya nak ke Prince Charming Hidayah itu  jumpa kita?

Satu lagi. Cukup-cukuplah kita lalai dan leka dengan perkara yang sia-sia. Senang cerita, kalau perkara itu tidak menambahkan iman. Baik tinggalkan.

Akhirnya, jom sama-sama muhasabah sepanjang ramadhan ini.. Bagaimana dah penghayatan kita terhadap ayat-ayat chentaNya yang bernama Ayatul Quran?

Bagimana ‘dating’ dengan Qiyammulail? Bagaimana infaq dengan mereka yang memerlukan?

Bagaimana pula dengan sedekah anggota badan yang di namakan Dhuha? Bagaimana dengan amal-amal seharian yang mulia yang dinamakan Niat  dan Ikhlas kerana Allah swt? Bagaimana?

Ye. Bagaimana?

Pengsan.

Cukuplah. Ayuh. Kita bangkit semula. Membuat pecutan 20 hari terakhir ini sesungguhnya kerana Allah swt. Moga kita semua mendapat rahmat dan berkat dariNya.. Dan semoga kita berada dalam SYURGA RAMADHAN.

Selamat Meraikan Ramadhan yang berbaki ini dengan penuh keimanan dan keinsafan seorang hamba buatNya. (^___^)

***

No comments:

Post a Comment

thank you for your feedback